Sosiaalisen median käyttö ÅIFK'ssa


Sosiaalinen media -SoMe- tarkoittaa verkkoviestintäympäristöjä, joissa jokaisella käyttäjällä tai käyttäjäryhmällä on mahdollisuus olla aktiivinen viestijä ja sisällöntuottaja tiedon vastaanottajana olon lisäksi. Sosiaalisessa mediassa viestintä tapahtuu siis monelta monelle, eli perinteisille joukkotiedotusvälineille ominainen viestijän ja vastaanottajan välinen ero puuttuu.
Suomessa käytetyimpiä palveluita ovat Facebook, YouTube, Twitter, Instagram, ja blogit.

ÅIFK'n toimihenkilö sosiaalisessa mediassa

Jos ÅIFK'n toimihenkilö päättää osallistua sosiaaliseen mediaan, niin että on siellä kanssakäymisessä seuran nuorten ja lasten kanssa, silloin tämä aikuinen on selkeästi ottanut aikuisen/ammattiroolin sosiaalisessa mediassa. Tällöin on muistettava, että lapset ja nuoret näkevät sosiaalisessa mediassa myös aikuisten väliset keskustelut.

Tämä tarkoittaa sitä, että keskustelut ja muu toiminta sosiaalisessa mediassa tulee olla aivan samanlaista ja asianmukaista kuin esimerkiksi kentän laidalla harjoituksissa tai otteluissa. Verkkokeskustelussa on toimittava yhtä aikuismaisesti/ammattimaisesti kuin kasvokkain käytävässä keskustelussa sekä noudettava seuran aikuisten pelisääntöjä.


Suullisessa kommunikoinnissa toimivat vivahteet eivät lähtökohtaisesti toimi kirjallisessa viestinnässä. Humoristiseksi tarkoitettu viesti näkyy ilmeissä, eleissä ja äänenpainossa. Verkossa niiden välittäminen vastaanottajalle on vaikeampaa. Aikuisella on siten suuri vastuu, ettei nuori tulkitse sanomaa väärin.

Ohjeita, suosituksia ja vinkkejä ÅIFK'n toimihenkilöille verkossa toimimiselle

  1. Varmista, että toimintasi verkossa on ÅIFK'n toimintaperiaatteiden ja arvojen, kuten suvaitsevuus, tasa-arvoisuus ja ihmisen arvostaminen mukaista.
  2. Puutu pelisääntöjen vastaiseen käyttäytymiseen esim. kielenkäyttöön, kiusaamiseen tai johonkin muuhun epäilyttävään.
  3. Jos olet epävarma asiasta, älä julkaise. Kysy toisen aikuisen mielipidettä.
  4. ÅIFK suosittelee, että toimihenkilöt harkitsevat tarkoin hyväksyvätkö joukkueensa nuoria kavereikseen Facebookissa. Usein on yksinkertaisempaa ja helpompaa pitää ”työrooli” ja ”vapaa-ajan” rooli erillään toisistaan, kuten mm. monet opettajat toimivat oppilaidensa kanssa.
  5. Aikuisten asiat ovat aikuisten asioita, eikä niistä kannata keskustella lasten ja nuorten nähden tai kuullen.
  6. On hyvä muistaa, että lukija ei välttämättä osaa arvioida, onko kirjaus toimihenkilön oma yksityishenkilön vai ÅIFK'n linjaus.
  7. Jos esim. valmentaja pyytää pelaajaa Facebook-ystäväksi, pelaajan voi olla vaikea kieltäytyä vaikka haluaisikin. Valmentaja/pelaajasuhde voi sosiaalisessa mediassa olla haasteellinen. Facebookin kautta valmentajat ja pelaajat voivat saada toisistaan sellaista tietoa, jota muuten ei haluttaisi kertoa.
  8. On hyvä muistaa, että joidenkin mielestä Åbolainen edustaa ÅIFK'ta aina.
  9. Älä jätä verkkoon sellaista, mihin et halua törmätä tulevaisuudessa − internetillä on pitkä muisti!
  10. Mikä tahansa sosiaalisessa mediassa julkaistu voi päätyä laajasti julkisuuteen.
  11. Harkitse, miten toimintasi sosiaalisessa mediassa vaikuttaa uskottavuuteesi toimihenkilöroolissasi ja mielikuvaan kyvystäsi hoitaa tehtäväsi tasapuolisesti.

Seuratason viralliset SoMe kanavat

Seuralla on seuraavat kanavat käytössä:

Facebook sivu: https://www.facebook.com/ffaifk

Twitter tili: @AboIFK_FF

YouTube: FF ÅIFK-TV

Joukkueet

ÅIFK suosittelee ensisijaisesti jokaista joukkuetta hoitamaan tiedottamisensa seuran verkkosivujen ja joukkueen omassa Jopox Pukukopissa eikä sosiaalisen median kautta. On todennäköistä, että kaikkien lasten vanhemmat eivät halua liittyä käyttämään sosiaalisen median palveluita. Tällaisessa tapauksessa he olisivat eriarvoisessa asemassa tiedottamisen suhteen.

Joukkue voi myös avata joukkueen oman SoMe-kanavan, jos kokee sen oman toiminnan kannalta tärkeäksi.

WhatsApp

WhatsApp Messenger on monialustainen pikaviestisovellus, jonka avulla voit lähettää ilmaisia viestejä. WhatsApp on saatavilla iPhonelle, Androidille, Windows Phonelle. Koska WhatsApp käyttää liittymäsi samaa datapakettia, jota käytät sähköpostiin ja nettiselailuun, viestien lähettäminen ei maksa mitään ylimääräistä - liittymän datapaketin puitteissa.

Perusviestinnän lisäksi WhatsApp-käyttäjät voivat luoda ryhmiä, lähettää toisilleen kuvia, videoita ja ääntä rajattomasti.

Monessa tapauksessa joukkueen WhatsApp on kätevä kiireellistä viestintää varten alla olevien esimerkkisisältöjen tapaisesti:

  • Tarvitaan vielä yksi pelaaja iltapäivän otteluun
  • Muistakaa - sininen paita päälle tänään
  • Valmentaja kipeänä - ei treenejä tänään
  • Turnauksessa: Missä Ville? - Kokoonnutaan 5 min kuluttua??
  • yms


Jos joukkueella on WhatsApp ryhmä käytössä siihen pitää kuulua myös joukkueen johto, eikä vain pelaajat. Sen pitää olla myös joukkueen toimihenkilön ylläpitämä. Tällä me vanhemmat voimme taata sen, että samat joukkueen säännöt jotka pätevät kentällä ja sen ulkopuolella, pätevät myös Whats Appissa.

WhatsApp ryhmä ei ole keskustelufoorumi, vaan seuratoiminnassa se on tapa nopeasti viestittää muutoksista.

JOPOX

  • -viestintä, tiedotus, omia juttuja peleistä, turnauksista
  • -ottelukokoonpanot

FACEBOOK

  • -emme suosittele, että pelaajat ja toimihenkilöt ovat samassa Facebook-ryhmässä
  • -emme suosittele että toimihenkilö/valmentaja pyytää pelaajia omaan FB-ryhmäänsä

WhatsApp

  • -kiireellistä tiedottamista varten (ohjelma muuttunut tms.)
  • -AINA aikuinen mukana ryhmässä
  • -aikuinen puuttuu tarvittaessa sisältöön
  • -ei saa lähteä ’rönsyilemään’